Sabtu, 5 Disember 2015

Pengenalan Kepada Sains Sosial (assignment ABXS1103)

Pengenalan
Pada penghujung bulan Oktober lalu, media sosial negara digegarkan dengan isu pengharaman vape. Berikutan kenyataan yang dibuat oleh Menteri Kesihatan Malaysia Datuk Seri Dr S. Subramaniam pada hari Rabu 28 Oktober mengatakan ‘Kerajaan akan mempertimbangkan untuk mengharamkan penggunaan rokok elektronik atau vape dalam masa terdekat bagi mengelak risiko lebih buruk terhadap kesihatan pengguna’ (Utusan.com, 2015). Ramai pengguna vape nyata kecewa dengan pengumuman tersebut dan telah menzahirkan kekecewaan mereka secara terus di media sosial mahupun cakap-cakap di cafĂ© dan warung mamak tentang pengharaman vape. Tidak kurang juga, ada di kalangan warga negara yang menyokong saranan oleh Menteri Kesihatan sebagai satu usaha yang munasabah kepada kempen cara hidup yang sihat (VaporMalaysiaOpenGroup, 2015). Namun begitu, pengguna vape menarik nafas lega apabila pada 30 Oktober lalu kabinet memutuskan untuk tidak mengharamkan penjualan rokok elektronik atau vape. Perkara itu dimaklumkan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menerusi status di Facebooknya (FreeMalaysiaToday.com, 2015).
Definisi Vape bermula sebagai singkatan wap atau menguap. Menurut OxfordDictionaries.com, (2015) pentakrifan vape sebagai suku kata ditambah pada Ogos 2014: kata kerja yang bermaksud "untuk menyedut dan menghembus nafas wap [sic] yang dihasilkan oleh rokok elektronik atau peranti yang serupa" manakala kedua-dua peranti dan tindakan itu boleh juga dikenali sebagai vape. Kata nama vaping berkaitan juga disenaraikan. Vape bukan lah benda yang baru. Sebelum vape muncul, ia lebih dikenali sebagai e-cigarettes atau rokok elektronik (e-rokok) atau di kalangan pengkaji barat dikenali sebagai ENDS (Electronic Nicotine Delivery System). Menurut Rahman et al., (2015) menyatakan ‘konsep  e-rokok mula dipatenkan pada tahun 1965 oleh Herbert A Gilbert (Gilbert, 1965). Tetapi penciptaan semula e-rokok pada abad ke 21 diperkenalkan oleh Encik Hon Lik, seorang ahli farmasi Cina (Kcancer, 2010). Peranti ini mula diperkenalkan kepada pasaran domestik China pada Mei 2004 sebagai alat sokongan untuk berhenti rokok. Kemudian eksport bermula pada 2005-2006, sebelum paten antarabangsa pada tahun 2007.
Terdapat pelbagai jenis vape yang boleh didapati di pasaran negara kita. Vape dibahagikan kepada beberapa komponen untuk membolehkan ia berfungsi. Komponen vape terdiri daripada Battery sebagai sumber kuasa, Microprocessor untuk mengawal suhu, Sensor untuk mengesan sedutan perokok, Heater untuk pemejalwapan nikotin dan akhir sekali Cartridge untuk menyimpan cecair nikotin. Bagi penggunaan cecair nikotin pula ia boleh didapati dalam pelbagai jenis perisa yang ditambah (lebih dikenali sebagai e-jus). E-jus terdiri daripada larutan bahan kimia makanan seperti nikotin (mengikut jenama ada yang menggunakan 12mg, 9mg, 6mg, 3mg dan 0mg nikotin), propylene glycol, vegetable glycerine dan perasa makanan atau minuman. Untuk pasaran Malaysia tiada unsur pengawet yang ditambah, namun untuk e-jus yang di import ada sesetengahnya mengandungi unsur pengawet (VaporMalaysiaOpenGroup, 2015).  
i. Huraian Tentang Subbudaya        
Vape telah menjadi fenomena antarabangsa. Kesan budaya menghisap vape bukan sahaja berlegar di kalangan masyarakat negara kita sahaja, malah ia boleh dikesan berada di hampir di setiap pelosok dunia. Ada sesetengah berpendapat, vape berpotensi untuk muncul sebagai subbudaya baru dalam masyarakat Malaysia. Apakah subbudaya? Menurut Pastarmadzhieva, (2012) Subbudaya bermula sebagai satu konsep antropologi dan sosiologi tetapi kini ia digunakan untuk fenomena politik dan pengurusan. Kepentingan dalam kajian subbudaya dalam bidang sains semakin meningkat dan jumlah kerja-kerja mengenai topik yang sedang berkembang dalam sains sosial, politik dan pengurusan. Subbudaya adalah istilah yang diimport dalam ilmu politik (1). Ia tidak mempunyai definisi yang bersatu dan pelbagai kelaziman boleh didapati di kalangan kajian politik. (2). Satu lagi kesilapan yang dilakukan ialah penggunaan istilah yang tidak terhad hanya kepada pandangan subbudaya sosial yang popular tetapi juga sebagai subbudaya yang bertentangan.
Seorang pengkaji sosial dari barat Yinger, (1960) telah melakukan kajian yang lebih dalam lagi bagi mencari maksud sebenar subbudaya ke atas masyarakat Amerika Syarikat melalui artikelnya yang bertajuk "Contraculture and Subculture" . Beliau menyatakan, kerja-kerja sosiologi pada masa itu menggunakan konsep subbudaya yang cukup meluas untuk menganalisis kenakalan, remaja, perbezaan rantau dan kelas, kaum-kaum, gaya pekerjaan, dan lain-lain. Untuk menjelaskan penggunaan konsep subbudaya lebih 100 kajian di rujuk semula dan beliau mengenal pasti tiga makna utama subbudaya.
Maksud pertama subbudaya merujuk kepada kecenderungan tertentu universal yang seolah-olah berlaku dalam semua masyarakat. Dalam subbudaya pengertian ini digunakan sebagai “fenomena pan-manusia yang seolah-olah berlaku di mana-mana’’. Pemahaman subbudaya dieksploitasi dalam beberapa karya-karya antropologi, tetapi ia adalah sangat terkebelakang dan Yinger mengecualikan daripada pertimbangan masa depan dan mencadangkan menggantikannya dengan istilah  "pra-budaya".
Maksud  kedua subbudaya menurut Yinger, merujuk kepada sistem normatif kumpulan lebih kecil daripada masyarakat besar. Penekanan diberikan kepada cara berbeza kumpulan dalam perkara-perkara seperti bahasa, nilai, agama, diet dan gaya hidup dari masyarakat yang lebih besar kepada masyarakat yang lebih kecil. Beliau menambah, wilayah etnik dan rantau dirujuk pada perkara yang paling biasa tetapi beberapa penulis menggambarkan subbudaya ialah sebagai satu kumpulan yang lebih kecil lagi, termasuklah “kumpulan persahabatan tertentu". Beliau merumuskan bahawa kepelbagaian jenis subbudaya boleh menjadi banyak kerana mereka boleh dikenal pasti kepada banyak penyebab tetapi Yinger menyatakan ini tidak menjadi masalah.
Bagi maksud ketiga subbudaya pula, menurut Yinger adalah berkaitan konfrontasi antara budaya utama dan kumpulan. Selalunya kumpulan seperti itu dikenali sebagai subbudaya konflik dengan masyarakat yang lebih besar. Yinger mentakrifkan penggunaan ketiga subbudaya ialah "timbul satu posisi yang menonjol sebagai satu siri hubungan yang dinamik di antara norma dan personaliti: Terciptanya siri songsang atau lawan nilai (berbeza dengan masyarakat sekeliling) untuk berdepan dengan siri kekecewaan yang serious atau konflik". Penggunaan istilah ini merangkumi dimensi sosial-psikologi sebagai tambahan kepada norma. Menurut Yinger untuk melihat unsur budaya dalam tingkah laku delinkuen (tingkah laku yang jahat) adalah satu langkah ke hadapan dalam menjelaskannya . Sudah tentu beliau mengingatkan bahawa ia adalah penting untuk melihat juga aspek-aspek bukan budaya. Beliau mencadangkan definisi subbudaya yang ketiga dipanggil sebagai contraculture (budaya bertentangan), sambil menambah "di mana sistem normatif kumpulan yang mengandungi elemen utama berkonflik dengan nilai-nilai seluruh masyarakat, di mana norma mereka boleh difahami dengan hanya merujuk kepada hubungan kumpulan tersebut kepada seluruh budaya dominan masyarakat sekitar.
Untuk mentakrifkan ‘Adakah vape sudah menjadi subbudaya dalam konteks masyarakat Malaysia?’ Ketiga-tiga definisi Yinger mungkin boleh diterima dengan cara, vape adalah sebagai satu cabang budaya yang sangat kontra kepada majoriti rakyat Malaysia yang tidak merokok. Kedua vape merupakan satu kumpulan kecil dari kalangan perokok biasa, perbezaan budaya vape dengan budaya perokok tradisional ialah mereka tidak lagi menggunakan tembakau yang dibakar untuk mendapatkan kesan nikotin dan cuba beralih cara pengambilan nikotin. Akhir sekali masyarakat perlu menerima kewujudan vape sebagai satu subbudaya kumpulan perokok baru, memandangkan ia telah menjadi “fenomena pan-manusia yang seolah-olah berlaku di mana-mana” walaupun ia bukan lah satu budaya yang setiap rakyat Malaysia terima dan lakukan.
ii. Pengaruh vape dari aspek sosial dalam kehidupan masyarakat di Malaysia.
Kajian mengenai kesan pengaruh vape kepada aspek sosial dalam kehidupan rakyat Malaysia masih lagi kurang dilakukan. Di mana sumber rasmi penggunaan vape di kalangan rakyat Malaysia masih tidak boleh diperoleh secara tepat. Kajian secara perbandingan populasi rakyat Malaysia dan Amerika agak kerap dilakukan seperti kajian vape di laman sosial, journal, majalah dan media masa. Oleh itu, kesan gangguan asap vape boleh dianggap sama seperti kesan gangguan asap rokok terhadap aspek sosial dalam kehidupan masyarakat di Malaysia, namun untuk menilai kesan kandungan kimia asap vape kepada orang kedua dan keseluruhan fungsi vape berbanding rokok tembakau masih perlu diperdebatkan dan dikaji lagi. Tambahan pula mekanisme fungsi vape tidak sama dengan shisha dan rokok tembakau di mana vape memanaskan cecair nikotin manakala shisha dan rokok tembakau perlu dibakar untuk mendapatkan nikotin.
Menurut Perez, (2015) melalui data yang dikeluarkan oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika dan Georgia State University dari tahun 2010 hingga 2013, pengguna e-rokok di kalangan orang dewasa telah meningkat 2 kali ganda. Terdapat lebih daripada 20 juta orang dewasa Amerika telah mencuba e-rokok sekurang-kurangnya sekali. Manakala penggunaan e-rokok di kalangan pelajar sekolah tinggi telah meningkat daripada 4.5% pada tahun 2013 kepada 13.4% dalam tahun 2014. Selain itu, ¼ daripada 1 juta remaja yang tidak pernah merokok telah mencuba vape pada tahun 2013. Manakala kajian yang dilakukan oleh Al-Delaimy et al., (2015) ke atas pecahan populasi jantina, bangsa dan kekerapan menghisap rokok di Amerika, didapati wanita, bangsa kulit putih dan perokok harian adalah pengguna vape yang tertinggi di negara tersebut.
Melalui pemerhatian rambang di laman sosial dan e-forum beberapa kumpulan vape di Facebook.com golongan remaja dan dewasa didapati menjadi kelompok terbesar di dalam penggunaan vape di Malaysia. Mengikut pecahan kaum pula, bangsa Melayu menjadi penghisap vape yang teramai. Manakala nisbah jantina pula menunjukkan lelaki mendominasi penggunaan vape berbanding wanita. Namun apa yang memeranjatkan, berlaku peningkatan penggunaan dan pembelian vape di kalangan wanita dan kanak-kanak. Ini mungkin disebabkan oleh vape di spekulasi kan sebagai cara selamat untuk mengambil nikotin dan dilihat sebagai trend golongan muda terkini. Selain itu, terdapat pelbagai variasi dan aksesori vape yang menarik golongan wanita dan kanak-kanak untuk memiliki vape ini (VaporMalaysiaOpenGroup, 2015). 
Namun, untuk pengguna vape di kalangan orang dewasa pula terdapat konflik atau perspektif dalam mentafsirkan tingkah laku sosial mereka. Pertama: mereka sering dilihat sebagai pengguna yang tidak berdisiplin kerana melepaskan asap wap vape tanpa menghiraukan perasaan dan mengganggu orang sekeliling. Mereka juga sering dilihat melepaskan asap wap vape di kawasan-kawasan larangan merokok seperti lif, tandas awam, kedai makan, hentian bas, di dalam teksi, premis kerajaan dan kawasan berdekatan hospital. Manakala pengguna dewasa yang tidak pernah merokok, telah mula beralih kepada budaya menghisap vape kerana pengaruh kawan-kawan (dikenali sebagai penghisap vape sosial). Ini sangat bertentangan dengan kempen ‘Tak Nak’ yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan sejak tahun 2009 dalam membendung budaya merokok tegar di kalangan rakyat Malaysia (Jabatan Penerangan Malaysia, 2015).
Untuk perspektif Kedua: Vape telah mengubah cara hidup kotor perokok tembakau kepada yang lebih bersih dan boleh diterima oleh sesetengah masyarakat. Pengguna vape secara elektronik dan dalam bentuk set peralatan membuatkan vape mesra kepada kebersihan. Tidak seperti kotak rokok tembakau yang akan dibuang setelah kosong, vape tidak akan dibuang setelah habis digunakan. Pengguna vape boleh mengisi semula kandungan nikotin sekiranya sudah habis atau kering dengan cara menung semula e-jus ke dalam tangki vape. Sumber tenaga atau bateri vape boleh dicas semula setelah habis digunakan. Vape juga tidak meninggalkan puntung berbanding rokok tembakau. Tabiat suka membuang puntung rokok merata-rata dapat dikurangkan setelah menggunakan vape. Ia juga dapat membantu mengurangkan masalah tandas awam daripada tersumbat dan longkang daripada tersekat. Bau mulut penghisap vape juga lebih bersih berbanding perokok tembakau. Vape dapat membantu mengekalkan gigi yang bersih dan putih. Vape tidak mengandungi tar seperti rokok tembakau yang menyebabkan gigi menjadi kuning dan hitam berkarat. Ini membuatkan pengguna vape senang didampingi berbanding perokok tembakau. Vape tidak mengotorkan rumah, berbanding rokok tembakau yang menghasilkan abu dan debu hitam. Secara tidak langsung suri rumah yang mempunyai suami atau anak-anak yang menggunakan vape dapat mengekalkan kebersihan rumah tanpa perlu berulang kali menyental abu rokok yang jatuh di atas lantai berulang kali. Begitu juga kepada para kontraktor pembersihan yang menjaga tandas awam dan kawasan rekreasi tidak perlu lagi bersungut dengan abu dan puntung rokok yang bersepah di tempat awam.
Vape secara tidak langsung dapat membantu sesetengah perokok  tembakau yang tegar untuk berhenti merokok dan bebas daripada pengaruh nikotin secara beransur-ansur. Beberapa orang perokok tembakau tegar mengakui akan keberkesanan vape di dalam membantu mereka untuk berhenti merokok (Dills, 2015). Menurut Dills, (2015) memalui survey yang dilakukan oleh majalah Overdrive sebanyak 75% pemandu truck berusaha untuk meninggalkan rokok tembakau setelah menggunakan vape di Amerika.
Pada golongan dewasa yang pandai mengambil peluang, vape dapat membantu dalam meningkatkan pendapatan dan berpotensi untuk menjadi usahawan dalam bidang baru. Menurut laporan yang disediakan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia WHO, (2009) menyatakan bahawa, sehingga awal tahun 2014 terdapat 466 jenama e-cigs, manakala untuk perasa e-cigs pula sebanyak 7764 rasa yang unik muncul (Zhu et al., 2014) dan sehingga akhir tahun 2013 jualannya mencecah kepada USD $ 3 billion di peringkat global dan ia boleh dijangka, margin jualan meningkat sehingga USD $ 10 billion pada 2017 (Herzog  et al., 2014) .
iii. Cara untuk mendidik masyarakat Malaysia tentang vape.
Sebagai satu komuniti Asia yang mengamalkan konsep kesopanan tamadun timur, vape telah mendatangkan kesan ketidakselesaan dan kegelisahan baru kepada masyarakat Malaysia. Situasi di mana golongan wanita dan kanak-kanak di bawah umur telah mampu memiliki vape dan menonjolkan perbuatan mereka di khalayak umum dan muat turun gambar mereka di laman sosial telah menyebabkan mereka di label sebagai perosak imej wanita dan vaper dewasa. Oleh itu, perbuatan seperti mempromosikan penggunaan vape haruslah dihentikan serta-merta di media sosial ataupun medium pengiklanan di media massa.
Vape juga mendatangkan aroma yang kurang menyenangkan bagi sesetengah orang yang sensitif pada bau yang kuat. Ini ditambah lagi apabila bau yang mengganggu itu, hadir ketika sedang makan atau berehat di restoran mahu pun di taman rekreasi. Bagi mengatasi masalah ini, pendidikan kesihatan dan sivil perlu diterapkan kepada pengguna vape supaya tidak melakukan perbuatan begitu di kawasan rehat, kawasan makan dan tempat awam. Kursus-kursus kesihatan, iklan di media sosial, media massa, forum, debat dan risalah pamphlet kesedaran penggunaan vape yang betul perlu diberikan dari masa ke semasa oleh badan-badan NGO dan pihak kerajaan.    
Kanak-kanak adalah di antara golongan yang sangat dirisaukan oleh masyarakat. Untuk memiliki vape yang selamat dan berkualiti memerlukan perbelanjaan yang mahal, manakala urusan penyelenggaraan komponen-komponen seperti kapas, jus nikotin, dan wayar pemanas memerlukan kos tambahan. Selain itu, kanak-kanak sangat terdedah kepada bahaya dan penipuan mod vape cetak rompak yang murah. Walaupun komponen elektronik vape dikatakan selamat dan tidak mendatangkan bahaya. Kanak-kanak sangat terdedah dengan  pengubahsuaian sendiri vape. Ia boleh mengundang bahaya seperti pemanasan melampau dan letupan mod vape. Untuk mengatasi masalah ini, ibu, bapa dan guru haruslah bertanggungjawab dengan selalu memantau sebarang tingkah laku anak-anak atau murid-murid yang mencurigakan. Aduan boleh dikemukakan kepada pihak berkuasa jika kanak-kanak tersebut memiliki vape secara haram dan menyerahkan peniaga vape yang tidak bertanggungjawab itu kepada pihak polis dan aduan kepada kementerian yang berkenaan.    
 Pendedahan awal kanak-kanak kepada cecair dan ketagihan nikotin akan mempromosikan semula budaya menghisap rokok tembakau apabila dewasa kelak. Perkara yang lebih menakutkan mungkin akan berlaku di masa depan ialah, peralihan kepada bahan-bahan yang lain seperti dadah opiate atau sintetik untuk mendapatkan kesan khayal yang lebih kuat lagi daripada nikotin. Perbuatan seperti membazir, mencuri, penyakit kanser dan jenayah pintas untuk mendapatkan wang menjadi inti pati kepada kerisauan masyarakat terutama kepada golongan ibu bapa. Sebagai sebuah badan yang paling berpengaruh dalam masyarakat, ahli politik dan parlimen perlulah berganding bahu bersama-sama di dalam membentuk satu akta atau rang undang-undang baru bagi mengelak menyalahgunakan vape di kalangan kanak-kanak dan orang dewasa. Pihak berwajib seperti Kementerian Kesihatan perlulah melakukan pemantauan dari masa ke semasa aktiviti penjualan cecair nikotin ini di premis-premis yang menjual vape dan cecair nikotin. Ini bertujuan bagi menyekat para peniaga yang tamak daripada terus memanipulasi kanak-kanak dan penagih nikotin dari terus menjana pendapatan dengan cara yang mudah dan tidak beretika.


Kesimpulan
Di dalam cita-cita kita membentuk sebuah masyarakat Malaysia yang sihat dan berdaya saing di peringkat global. Semua pihak seharusnya bertanggungjawab dan berperanan di dalam menggerakkan usaha tersebut. Peranan ibu bapa, masyarakat, para pekerja dan pihak berkuasa penggubal undang-undang perlulah aktif di dalam mengatur strategi bagi melancarkan perjalanan menuju ke arah negara maju yang sihat. Sebagai sebuah negara demokrasi yang meletakkan Perlembagaan Negara menjadi kitab yang tertinggi persekutuan. Perkara baru vape dalam masyarakat perlulah ditangani dengan bijak, berhemah dan tidak terburu-buru. Vape perlulah dilihat sebagai pilihan kepada individu. Hanya individu tertentu di dalam masyarakat yang memerlukan vape, manakala secara keseluruhan vape bukanlah kehendak masyarakat. Undang-undang penguatkuasaan vape adalah perlu tetapi dalam masa yang sama industri vape tidak harus dikuburkan. Vape berpotensi untuk menjana pendapatan sampingan negara jika dikenakan cukai tertentu. Seperti mana gula di dalam minuman, ia merupakan satu pilihan kepada kita sama ada mahu mengambil atau terus melupakannya. Persoalan vape adalah ‘pada pilihan kita’. Sebagai manusia yang waras kita boleh menimbangkan perkara yang buruk dan baik di atas segala tindakan yang di lakukan. Seperti mana manisnya minuman kerana gula. Seperti itu jualah manisnya dunia pengguna nikotin bersama vape. Hakikatnya tetap sama, vape perlu dikurangkan demi hubungan masyarakat sekeliling yang lebih manis.  

( 2595 PatahPerkataan)


Apendiks
Rujukan
Al-Delaimy, W.K., Myers, M.G., Leas, E.C., Strong, D.R., & Hofstetter, C.R. (2015). E-Cigarette Use in the Past and Quitting Behavior in the Future: A Population-Based Study. American Journal of Public Health, 105(6), 1213-1219.
Dills, T. (2015). Overdrive. The Vape Escape: More and more truckers are vaping to get away from tobacco's dangers. It's working for some, though it has drawbacks., pp. 27-29.
FreeMalaysiaToday.com. (2015). Kabinet tidak haramkan vape. Retrieved November 2, 2015, from FreeMalaysiaToday Web site: http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2015/10/30/kabinet-tidak-haramkan-vape/
Gilbert, H.A. (1965). Smokeless non-tobacco cigarette patents. Retrieved November 3, 2015, from google.com: http://www.google.com/patents/US3200819
Herzog, B., Gerberi, J., & Scott, A. (2014). Equity research: Vapor Revolutionizing the tobacco industry. Equity Research Department. San Francisco, CA: Wells Fargo Securities, LLC.
Jabatan Penerangan Malaysia. (2015). kempen-kempen anjuran kerajaan Malaysia. Retrieved November 2, 2015, from Jabatan Penerangan Malaysia Government Web site: http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/penafian/6489-kempen-kempen-anjuran-kerajaan-malaysia.
Kcancer. (2010). 2010 Kcancer Hero Mr Hon Lik. Retrieved November 3, 2015, from prlog.org Web site: http:// www.prlog.org/10588774-hon-lik-2010-kcancer-hero-nominee.
OxfordDictionaries.com. (2015). Definition english: Vape. Retrieved November 2, 2015, from Oxford Dictionaries Web site: http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/vape
Pastarmadzhieva, D. (2012). Subcultures: From Social to Political. Trakia Journal of Sciences, 10(4), 80-85.
Perez, C. (2015, June). The Rise of E-Cigarettes: Harmful or Harm-Reducing? Retrieved November 4, 2015, from RT: The Journal for Respiratory Care Practitioners Web site: http://www.rtmagazine.com/2015/06/the-rise-e-cigarettes-harmful-or-harm-reducing/
Rahman, A.U., Mohamed, M.H.B.N., & Jamshed, S. (2015). Safety and Effectiveness of Electronic Cigarettes: A Narrative Review. International Medical Journal, 22(3), 122-131.
Utusan.com. (2015). Berita Nasional: kerajaan timbang keputusan haram penggunaan vape. Retrieved November 2, 2015, from Utusan Malaysia Web site: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kerajaan-timbang-keputusan-haram-penggunaan-vape-dr-subramaniam-1.151656
VaporMalaysiaOpenGroup. (2015). Vapor Malaysia Open. Retrieved November 3, 2015, from Facebook.com Web site: https://www.facebook.com/groups/vapormalaysiaopen/
WHO. (2009). WHO Study Group on Tobbacco Product Regulation:. Report on the scientific base of tobacco product: Third report of a WHO study group. Geneva, Switzerland: World Health Organization: WHO Technical Report Series 955.
Yinger, J.M. (1960). Contraculture and Subculture. American Sociological Review, 25(5), 625-635.
Zhu, H.S., Sun, J.Y., Bonnevie, E., Cummins, S.E., Gamst, A., Yin, L., & Lee, M. (2014). Four hundred and sixty brands of e-cigarettes and counting. implication for product regulation. Tobacoo Control, iii3-iii9.



2 ulasan:

  1. salam en meor, ada ke modul versi bm utk subjek psikologi kanak-kanak

    BalasPadam
  2. tak der versi BM untuk OUM but u boleh cari di kedai ukm or DBP

    BalasPadam