Sabtu, 5 Disember 2015

PRINCIPLES OF MANAGEMENT BBPP1103

1.0  Pengenalan

Menurut Merriam-Webster (2015) ‘pengurusan’ didefinisikan kepada 3 iaitu:  (i). perbuatan atau kemahiran mengawal dan membuat keputusan mengenai perniagaan, jabatan, pasukan sukan, dan lain-lain. (ii). orang-orang yang membuat keputusan mengenai perniagaan, jabatan, pasukan sukan, dan lain-lain. (iii). perbuatan atau proses membuat keputusan bagaimana untuk menggunakan sesuatu. Manakala menurut istilah bahasa yang dirujuk kepada Kamus Dewan (2014) menerangkan pengurusan bermaksud perihal mengurus sesuatu, perihal mengurus.
Pengurusan memerlukan struktur organisasi dalam mencapai rancangan dan tindakan. Ini bagi memastikan setiap arahan yang diatur oleh pihak atasan dapat dicapai secara horizontal dan vertical oleh kakitangan yang berada di bawah. Terdapat pelbagai corak dan fungsi struktur organisasi. Menurut BusinessDictionary (2015) menerangkan struktur organisasi bermaksud susunan hierarki biasanya garis kuasa, komunikasi, hak dan tanggungjawab sesebuah organisasi. Struktur organisasi menentukan bagaimana peranan, kuasa dan tanggungjawab yang diberikan, dikawal dan diselaraskan, dan bagaimana aliran maklumat antara pelbagai peringkat pengurusan. Struktur bergantung kepada matlamat dan strategi organisasi. Dalam struktur organisasi, lapisan pengurusan atasan mempunyai kuasa membuat keputusan dan mempunyai kawalan ketat ke atas jabatan dan bahagian. Dalam struktur organisasi, kuasa membuat keputusan diagihkan, jabatan dan bahagian mungkin mempunyai darjah kebebasan yang berbeza.
Struktur organisasi sangat penting di dalam mencorak hala tuju sesebuah syarikat tidak kira kecil atau besar perniagaan yang terlibat. Pengurusan strategik perlu mereka bentuk organisasi dengan betul jika ia berkesan bagi strategi tertentu (Fiedler, 1984; Feghhi Farahmand, 2005). Oleh kerana banyak masalah timbul apabila syarikat menjadi terlalu besar dan rantaian perintah menjadi terlalu panjang. Pengurus strategik cenderung kehilangan kawalan ke atas hierarki, yang bermaksud bahawa mereka kehilangan kawalan ke atas strategi mereka (Salvendy, 1992; Feghhi Farahmand, 2005).
Sebaliknya, perlaksanaan strategi yang berjaya bergantung kepada memilih struktur dan kawalan sistem yang betul untuk dipadankan dengan strategi syarikat (Fiedler, 1996; Bertalanffy, 1963; Duncan, 1999). Alat asas pelaksanaan strategi adalah reka bentuk organisasi (Perrow, 2000; Feghhi Farahmand, 2000). Reka bentuk campuran struktur dan kawalan yang tepat di peringkat perniagaan adalah kesinambungan bentuk jabatan fungsional syarikat melalui integrasi dan pembezaan (Harington, 1982; Freeman, 1994; Feghhi Farahmand, 2005). Oleh itu, corak dan bentuk sesuatu struktur carta organisasi yang tepat sangat penting di dalam penubuhan dan perjalanan bagi sesebuah syarikat. Walaupun begitu pemilihan carta agak subjektif dalam menetapkan struktur mana yang paling terbaik. 

2.0  Struktur Fungsi


Rajah 1.0

Dalam struktur organisasi fungsi, hubungan pelaporan organisasi dikumpulkan berdasarkan penugasan dan kepakaran khusus, atau kawasan fungsian. Sebagai contoh, mungkin terdapat jabatan yang berasingan untuk pemasaran, perakaunan, dan kejuruteraan. Secara umumnya, semua ketua fungsi akan melapur terus kepada Presiden syarikat atau CEO.
Rajah 1.0 di atas menerangkan tentang contoh carta organisasi struktur fungsi. Carta struktur fungsi disusun seperti berikut. Untuk pengurusan tahap tertinggi syarikat ini diterajui oleh seorang Pengarah Urusan. Beliau dibantu oleh seorang setiausaha dan di bawah pengurusan pengarah urusan terdapat tiga jabatan iaitu kewangan, komersial dan operasi.
Di bawah jabatan kewangan terdapat lima sub unit iaitu perbendaharaan dan perbankan, sumber manusia / pentadbiran, pemerolehan, perundangan / kesetiausahaan, dan teknologi maklumat. Kemudian, di bawah jabatan komersial terdapat tiga sub unit iaitu pembangunan perniagaan, pemasaran dan jualan dan perkhidmatan. Manakala di bawah jabatan operasi terdapat empat sab unit iaitu logistik, teknikal, perbekalan dan agensi dan kakitangan.
Terdapat beberapa kelebihan dalam kumpulan kakitangan mengikut struktur fungsi: Antaranya kakitangan diuruskan oleh seseorang yang berpengalaman dalam bidang khusus yang sama di mana mereka dapat memahami dan meninjau pekerja bawahan mereka. Kakitangan bawahan pula hanya bertanggungjawab melaporkan diri kepada seorang penyelia mengikut jabatan. Kakitangan juga mempunyai peluang untuk kenaikan pangkat dalam bidang kerja mereka, yang memberikan peluang untuk mereka kekal dalam jangka masa yang panjang. Syarikat mendapat kelebihan kepakaran dan pengetahuan mereka setiap masa. Kakitangan juga boleh belajar kemahiran baru dan bekerja dalam bidang mereka di jabatan yang sama, yang membolehkan perkongsian pengetahuan dan menambah pendapatan daripada pekerjaan sampingan.
Namun struktur fungsi juga mempunyai beberapa kelemahan, antaranya: kawasan fungsian mungkin mempunyai masalah dengan fungsi kerja yang lain. Sering terdapat persepsi bahawa mereka bersaing dengan jabatan yang lain untuk mendapatkan pertambahan sumber dan kurang pemahaman di antara jabatan dan sub unit lain lakukan untuk syarikat. Jadi, sebagai contoh jabatan kewangan memerlukan satu jumlah pekerja tambahan, tetapi keputusan kewangan syarikat menunjukkan keperluan untuk tambahan kakitangan di jabatan kewangan tidak diperlukan ini akan menyebabkan kekecewaan berlaku di dalam jabatan tersebut dan pihak pengurusan hanya tertumpu pada bidang yang mendatangkan sumber baru tanpa pertambahan dalam aspek pengurusan kakitangan. Sebagai sebuah syarikat yang berkembang lebih besar, kawasan fungsi boleh menjadi sukar untuk diuruskan kerana saiz mereka. Mereka seolah-olah menjadi hampir seperti syarikat-syarikat kecil sendiri di dalam sebuah syarikat yang besar, dengan keadaan budaya, kemudahan, dan pengurusan mereka sendiri. Kawasan fungsi boleh menjadi terganggu dengan matlamat dan tumpuan mereka sendiri, bukan kepada objektif syarikat secara keseluruhan. Sebagai contoh, mungkin ada keinginan oleh unit Teknologi Maklumat untuk pendekatan baru, seni sistem komputer, tetapi objektif syarikat secara keseluruhan tertumpu kepada pasaran dan menyokong pelaburan dalam produk-produk baru. Oleh kerana unit tidak mempunyai gambaran keseluruhan perjalanan syarikat, penumpuan kepada matlamat yang dipercayai adalah penting bagi mereka tetapi  tidak menjadi keutamaan bagi pengurusan atasan.

3.0 Struktur Geografi


Rajah 2.0

Struktur geografi terdapat dalam beberapa organisasi. Dalam struktur ini, kumpulan pekerja syarikat yang sama berada pada lokasi geografi tertentu. Struktur ini sering digunakan oleh syarikat-syarikat yang terletak di luar negara dikenali sebagai syarikat multinasional. Amalan ini biasanya menjadi pilihan pertubuhan-pertubuhan yang berpangkalan di Amerika Syarikat. Pekerja dibahagikan kepada aspek geografi yang berbeza. Sebagai contoh pekerja sebuah organisasi tunggal akan dibahagikan sebagai pengurus operasi Asia Pasifik, jualan pengurus Eropah dan lain-lain. Organisasi perniagaan yang besar menggabungkan strategi ini untuk membahagikan kawasan-kawasan yang berbeza. Pelanggan juga boleh diuruskan secara berkesan melalui pendekatan ini.
Rajah 2.0 di atas menunjukkan carta organisasi struktur geografi restoran makanan segera McDonald. Melalui carta di atas, McDonald kini diterajui oleh seorang ketua pegawai eksekutif (CEO). Kemudian, beliau dibantu oleh Jabatan Kewangan. Di bawah jabatan kewangan terdapat empat pecahan unit yang mengikut benua iaitu Amerika, Eropah, Asia Pasifik dan lain-lain pertubuhan.
Terdapat beberapa kelebihan di dalam struktur ini. Struktur geografi biasanya kompleks atau agak sukar tetapi jika ia diurus dengan baik organisasi ini boleh mencapai matlamat mereka. Ia boleh memberikan rasa tarikan kepada pelanggan dengan penjenamaan dan latar belakang syarikat. Selain itu, ia dapat memenuhi keperluan pekerjaan tempatan. Ia juga, membolehkan produk dan perkhidmatan yang dihasilkan dipasarkan ke negara-negara yang berbeza. Penekanan boleh diperluaskan di kawasan-kawasan tertentu dan strategi pemasaran yang berbeza boleh digunakan secara proaktif. Di samping itu syarikat boleh mengurangkan tanggungan kewangan dengan mencari sumber tempatan yang lebih dekat dan murah. Dengan cara ini, organisasi boleh mendapat manfaat dalam rancangan jangka pendek dan jangka masa panjang.
Selain kelebihan tertentu terdapat beberapa kelemahan struktur geografi. Antaranya, organisasi tidak akan menanggung atau memulakan kos tambahan dalam struktur fungsi dan melaksanakan struktur baru tersebut keseluruhan nya. Kos tambahan akan mempunyai kesan negatif ke atas prestasi organisasi dan pemegang kepentingan organisasi mungkin tidak menyokong pendekatan ini. Kerumitan struktur ini akan menambah kesukaran dalam pengurusan dan pengurusan kanan organisasi akan menghadapi kesukaran dalam menguruskan pekerja. Selain itu, keperluan kepada produk yang berbeza mengikut kawasan benua boleh berlaku sebagai contoh bagi kawasan Eropah mereka tidak menggemari makanan pedas manakala penduduk di kawasan Asia Tenggara amat menggemari makanan pedas. Di samping itu, kesukaran untuk mengawal jabatan boleh berlaku di mana jabatan-jabatan berada di kawasan geografi yang terletak jauh antara satu sama lain.

4.0 Struktur Matriks


Rajah 3.0
Struktur pengurusan Matrix menggabungkan penjabatan fungsian dan produk. Ia mengurus secara serentak sebahagian daripada jabatan syarikat bersama-sama barisan produk atau projek dan sebahagian daripadanya di sekitar garis fungsi untuk mendapatkan kelebihan kedua-duanya. Gambar rajah model matriks (Lihat Rajah 3.0) menunjukkan bahagian kumpulan produk yang berbeza, di sepanjang bahagian kiri jadual. Di sebelah atas jadual yang sama pula jabatan fungsian yang berbeza, seperti kewangan, pemasaran, dan pengeluaran. Dalam struktur matriks, setiap satu daripada kumpulan produk akan bertemu dengan setiap kumpulan fungsi, menandakan hubungan langsung antara pasukan produk dan bahagian pentadbiran. Dalam erti kata lain, setiap pasukan yang ditugaskan untuk menguruskan kumpulan produk mungkin mempunyai individu yang juga dipunyai oleh setiap jabatan fungsional, dan sebaliknya.
Secara teorinya, pengurus kumpulan projek dan pengurus kumpulan fungsi mempunyai kuasa lebih kurang sama dalam syarikat. Seperti yang dinyatakan oleh matriks, ramai pekerja melaporkan kepada sekurang-kurangnya dua pengurus. Sebagai contoh, ahli jabatan perakaunan yang mungkin ditugaskan untuk bekerja dengan bahagian barangan pengguna, akan melaporkan kepada pengurus kedua-dua jabatan. Secara umum, pengurus kawasan fungsi dan bahagian melaporkan kepada pihak berkuasa tunggal, seperti president.
Walaupun semua struktur matriks melibatkan beberapa bentuk kuasa berganda dan kumpulan pelbagai disiplin, terdapat beberapa variasi. Sebagai contoh, terdapat tiga model pengurusan matriks asas yang dikenal pasti iaitu penyelarasan, berlapis, dan peminjaman. Setiap satu daripada model boleh dilaksanakan dalam pelbagai bentuk yang berbeza dari segi sifat-sifat yang berkaitan dengan peranan membuat keputusan, hubungan dengan pembekal dan pembeli di luar, dan faktor-faktor lain. Organisasi memilih model yang berbeza berdasarkan faktor-faktor seperti persekitaran berdaya saing, industri, pendidikan dan tahap kematangan tenaga kerja, dan budaya korporat yang sedia ada.
Kelebihan utama dalam struktur matriks ialah ia memudahkan tindak balas pantas kepada perubahan dalam dua atau lebih persekitaran. Sebagai contoh, sebuah syarikat telekomunikasi mungkin sangat mengambil berat tentang kedua-dua peluang geografi yang tidak dijangka dan modal terhad. Jabatan kewangan pada satu paksi dan bahagian geografi di paksi lain, ia mungkin mendapat manfaat daripada setiap unit geografi saling berkaitan dengan jabatan kewangannya. Sebagai contoh, katakan bahawa peluang untuk membeli hak telefon selular untuk kawasan tertentu timbul. Struktur matriks akan membolehkan syarikat itu untuk segera menentukan sama ada ia mempunyai modal yang diperlukan untuk membeli lesen dan membangunkan kawasan itu, atau jika ia harus mengambil kesempatan daripada peluang dalam satu lagi kawasan.
Struktur Matrix adalah lebih mendatar dan lebih responsif daripada lain-lain jenis struktur kerana mereka membenarkan pertukaran maklumat yang lebih cekap. Kakitangan dari jabatan yang berlainan bekerjasama rapat, mereka boleh berkongsi data yang akan membantu mereka mencapai matlamat yang sama. Pada hakikatnya, seluruh organisasi menjadi sarang maklumat; data disalurkan melintang dan menegak seperti manusia bertukar-tukar pengetahuan teknikal, data pemasaran, idea-idea produk, maklumat kewangan untuk membuat keputusan.
Selain kepantasan dan fleksibiliti, organisasi matriks boleh memberi penggunaan yang lebih cekap sumber-sumber lain struktur organik. Ini berlaku kerana pekerja sangat khusus dan peralatan dikongsi oleh jabatan. Sebagai contoh, jika kepakaran seorang pengatur cara komputer diperlukan di jabatan lain, dia boleh berpindah ke jabatan itu untuk menyelesaikan masalahnya.
Lain-lain faedah pengurusan matriks termasuk motivasi dan pengurus lebih cekap bertambah baik. Peningkatan hasil motivasi dari membuat keputusan dalam kumpulan menjadi lebih demokratik dan penyertaan setiap ahli yang memiliki pengetahuan khusus dari jadual dan mempunyai kesan langsung kepada keputusan sehari-hari, mereka lebih cenderung untuk mengalami tahap motivasi yang lebih tinggi dan komitmen kepada matlamat jabatan-jabatan mereka. Lebih banyak hasil keputusan yang cekap daripada pengurusan tertinggi yang boleh dilibatkan dengan itu kakitangan lebih berpengetahuan tentang operasi harian syarikat. Penglibatan ini juga boleh penambahbaikan rancangan jangka panjang.
Walaupun banyak kelebihan, struktur pengurusan matriks telah dikritik sebagai mempunyai beberapa kelemahan. Sebagai contoh, pengurusan biasanya mahal untuk dikekalkan, sebahagiannya kerana memerlukan laporan yang lebih kompleks. Di samping itu, ramai pekerja menjadi terganggu oleh kekurangan rantaian arahan dan ketidakupayaan melihat siapa pengurus yang dipertanggungjawabkan. Antara kritikan yang paling biasa pengurusan matriks adalah ia menyebabkan kekaburan peranan dan konflik. Sebagai contoh, seorang pengurus fungsian memberitahu satu perkara kepada orang bawahan, dan kemudian ketua produk / projek beritahu pula sesuatu yang berbeza pula. Akibatnya, syarikat-syarikat yang berubah dari struktur yang agak birokrasi kepada pengurusan matriks sering mengalami pertukaran kakitangan yang tinggi dan rasa tidak puas hati di kalangan pekerja.
Sebagai contoh, satu kajian menunjukkan bahawa antara tahun 1961 dan 1978 kira-kira satu perempat daripada semua hospital universiti di Amerika Syarikat berpindah ke unit atau pengurusan struktur matriks. Menjelang tahun 1970-an, hampir satu pertiga daripada hospital telah menolak konsep itu, alasan seperti kos yang tinggi, jumlah dagangan yang berlebihan, dan konflik interpersonal. Walaupun kajian hospital mencadangkan bahawa pengurusan matriks adalah lebih sesuai untuk organisasi yang lebih besar. Namun pengalaman General Motors Corp sebaliknya. Selepas ujian tujuh tahun struktur matriks, GM membuang pengurusan matriks pada 1980-an kemudian memihak kepada berorientasikan struktur produk iaitu organisasi yang lebih tradisional. Ia dinamakan kekurangan pengawalan pengurus ke atas insentif sebagai kelemahan utama sistem matriks.
Walaupun pengurusan matriks sering dilihat dalam tahun 1970-an sebagai rawatan kepada reka bentuk organisasi, keluasan yang dilihat sebagai berpotensi untuk permohonan telah beransur-ansur berkurangan. Secara amnya, struktur matriks diandaikan paling sesuai untuk syarikat besar yang beroperasi dalam persekitaran yang unik atau pantas; sebuah syarikat arang batu perlombongan, sebagai contoh, mungkin kurang cenderung untuk mendapat manfaat daripada struktur matriks berbanding sebuah syarikat farmaseutikal. Pengurusan Matrix juga lebih baik diuruskan dan dikendalikan oleh profesional atau separa profesional, contohnya, jurutera dan ahli sains. Pengurusan Matrix juga memerlukan tenaga kerja yang mempunyai pelbagai set kemahiran dan pekerja yang mempunyai kebolehan interpersonal yang kuat. Akhir sekali, pengurusan matriks biasanya lebih berkesan apabila seorang pengurus projek, yang secara teknikal yang bekerja di bawah kuasa suatu produk dan ketu fungsi, diberi kuasa untuk membuat keputusan yang kritikal.
Kerana keterbatasan nya, struktur pengurusan matriks kerap disepadukan ke dalam organisasi sebagai satu aspek pelan yang lebih besar. Sebagai contoh, sebuah pasukan penyelidikan yang dianjurkan untuk membangunkan produk baru mungkin diletakkan di dalam satu bahagian dalam syarikat yang ditubuhkan sebagai matriks. Selepas peringkat awal projek itu selesai, pengurusan produk yang berterusan mungkin dipindahkan ke satu bahagian dalam syarikat itu yang dilihat lebih kepada struktur fungsi atau produk / projek yang konvensional. Seperti yang dibuktikan oleh kejayaan NASA pada 1960-an, pengurusan matriks adalah berkesan dalam mencapai projek "kemalangan" dan berteknologi tinggi, seperti yang berkaitan dengan perubatan, penyelidikan tenaga, aeroangkasa, pertahanan, dan ancaman yang kompetitif.

5.0 Struktur Produk
Rajah 4.0
Rajah 4.0 di atas menunjukkan carta organisasi struktur produk syarikat Sime Darby. Struktur ini berdasarkan kepada produk-produk dan kakitangan dalam jabatan yang berbeza, setiap daripada mereka bertanggungjawab untuk menghasilkan sesuatu produk atau perkhidmatan. Sebagai contoh Sime Darby Berhad telah menghasilkan 6 jenis produk terdiri daripada plantation (pertanian), property (hartanah), industrial, motor, energy (kuasa) dan utilities dan healthcare ( penjagaan kesihatan).
Berdasarkan kepada struktur jenis produk setiap jabatan mewakili 1 jenis produk atau pengeluaran organisasi. Organisasi yang mengamalkan struktur produk seperti ini mempunyai beberapa kelebihan. Antar kelebihan nya ialah struktur ini membolehkan pengurus dan kakitangan mengembangkan pengalaman dan kepakaran mereka yang berkaitan dengan aktiviti keseluruhan produk atau perkhidmatan yang dihasilkan. Di samping itu, struktur produk membolehkan pengurusan menilai prestasi kerja bagi setiap unit produk.
Namun begitu, struktur jenis ini juga mempunyai beberapa kekurangan. Penyelia atau pengurus mungkin memberi tumpuan kepada produk mereka sehingga mengabaikan aspek lain dalam organisasi. Perbelanjaan pentadbiran juga meningkat kerana setiap produk mempunyai pakar-pakar dalam bidang fungsinya sendiri.

6.0 Kesimpulan

 Kesimpulannya setiap organisasi perlu menetapkan bentuk struktur dan carta aliran pentadbiran dan aliran kerja yang sesuai sebelum memulakan sebarang operasi kerja. Ini bagi memastikan segala sumber tenaga, kewangan, hasil produk, kajian dan pelaburan yang dibuat berada pada landasan dan operasi yang betul. Carta struktur organisasi boleh di praktis kan bukan hanya kepada syarikat multinasional yang besar, ia juga boleh di praktis kan oleh perusahaan sendiri atau kecil-kecilan.
Walaupun terdapat beberapa kebaikan dan keburukan pada setiap struktur organisasi namun setiap struktur berperanan memberi aliran hierarki kepada kuasa dan arahan kerja. Agak begitu sukar bagi menetapkan struktur jenis apa yang paling baik untuk di praktis kan bagi sesebuah organisasi, namun pengubah alihan  beberapa struktur organisasi yang paling sesuai boleh di implementasi  kan dari masa ke semasa.    

(2,503 Patah Perkataan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan