ABPK 2103
MOTIVATION
Pengenalan
Ramai sarjana berpendapat keperluan psikologi,
kesihatan, perhubungan dan kebahagiaan lebih bernilai dari wang yang banyak,
memetik kata-kata seorang pakar psikologi Universiti Harvard menyatakan “Happiness, not gold or prestige is the
ultimate currency” (Tal Ben-Shahar, 2002).
Manakala Weinroth (2010) seorang personaliti hiburan dan penulis buku kewangan
yang terkemuka pula menyatakan “ia seolah-olah semula jadi untuk menganggap
bahawa orang kaya akan lebih bahagia daripada yang lain, tetapi wang hanyalah
satu bahagian dari kekayaan psikologi, jadi gambaran itu agak rumit” (Weinroth, J. D., 2010). Dari kenyataan Tal
Ben-Shahar dan Weinroth itu timbul beberapa persoalan, apakah itu kebahagiaan
dan kekayaan psikologi? Bagaimana caranya untuk kita memiliki kebahagiaan dan
kekayaan psikologi yang sangat bernilai itu? Dan apakah mekanisme yang perlu
ada untuk menjadi seorang manusia yang bahagia dan dapat memenuhi keperluan
psikologinya?
Menurut Mohamad Zaki
Samsudin (2015) keperluan psikologi adalah sebahagian daripada sifat
manusia dan fokus kepada pembangunan psikologi yang positif. Terdapat tiga
keperluan psikologi; autonomi, kompeten dan keterkaitan. Jika keperluan
fisiologi bertindak balas terhadap keadaan tubuh seseorang, maka keperluan
psikologi menjadi lebih proaktif. Keperluan psikologi melibatkan keinginan
semula jadi untuk merasai kebebasan, kecenderungan untuk membandingkan diri dan
bersaing dengan orang lain dan keinginan untuk mewujudkan hubungan
interpersonal yang rapat dengan ahli keluarga dan rakan-rakan (Mohamad Zaki Samsudin, 2015).
Dalam erti kata lain, keperluan psikologi tidak se
penting keperluan fisiologi tetapi ia akan menjadikan hidup kita lebih bahagia
dan memberi motivasi kepada diri untuk mendapatkan kehidupan yang sempurna.
i. Definisi Keperluan
Psikologi
Menurut Kamus Dewan (2014) ‘keperluan’ mempunyai tiga maksud iaitu 1. Perihal perlu: 2. Sesuatu yang diperlukan,
keharusan, kemestian: 3. Dikehendaki, sesuatu yang berguna, kepentingan (Kamus Dewan, 2014). Manakala ‘psikologi’
pula bermaksud 1. Kajian tentang proses mental dan pemikiran, terutamanya
berhubung dengan perlakuan manusia dan haiwan: 2. Pola pemikiran dan perlakuan
seseorang atau sesuatu kumpulan tertentu: 3. Bahasa percakapan kebijaksanaan
memahami sifat manusia (Kamus Dewan, 2014).
Manakala menurut Huffman,Vernoy,
& Vernoy (1997) menyatakan “psikologi boleh ditakrifkan sebagai kajian
saintifik tentang tingkah laku manusia dan binatang” (Huffman, K., Vernoy, M., & Vernoy, J., 1997). “Tingkah laku
bukan sahaja merujuk kepada cara manusia berkelakuan tetapi juga termasuk
pemikiran dan perasaan manusia dan haiwan” (Bogenfurst,
A. A., Siew, W. H., & Mohamed, N. H., 2013).
Manakala menurut ahli psikologi keperluan psikologi
boleh ditakrifkan sebagai: keadaan psikologi di mana sesuatu itu diperlukan
atau dikehendaki. Model yang paling banyak diketahui tentang keperluan
psikologi adalah seperti yang dicadangkan oleh Albert Maslow dalam kertas
kajiannya pada tahun 1943 (Gagnon, D., 2010).
Menurut Maslow, tingkah laku manusia dikawal oleh
hierarki keperluan. Keperluan manusia bermula dari keperluan asas (rendah)
kepada keperluan peringkat yang lebih tinggi (lihat Rajah 1) .
Rajah
1: Teori hierarki keinginan
Maslow
Sumber: Bogenfurst, A.
A., Siew, W. H., & Mohamed, N. H., (2013)
Dalam teorinya, individu meningkat naik daripada tahap
yang lebih rendah ke peringkat yang lebih tinggi dan ia berlaku pada satu masa.
Apabila keperluan di peringkat bawah telah tercapai (berpuas hati), seseorang
akan memberi tumpuan kepada keperluan di peringkat yang lebih tinggi. Apabila
keperluan di peringkat bawah telah dipenuhi, ia tidak lagi diberi keutamaan.
Seseorang itu mempunyai fleksibiliti untuk bergerak naik di setiap tingkat.
Jika keperluan di peringkat yang lebih rendah tidak lagi dipenuhi, ia
diutamakan semula dengan mengorbankan keperluan pada peringkat yang lebih
tinggi. Sebagai contoh, seseorang yang bekerja secara autonomi dan berjaya
sebagai pengurus dalam sebuah syarikat (iaitu keperluan dalam peringkat
aktualisasi kendiri) akan berhenti dan memberi tumpuan kepada memenuhi
keperluan asas (iaitu keperluan fisiologi) jika secara tiba-tiba beliau di
diagnosis menghidap penyakit yang mengancam nyawa seperti kanser (Gagnon, D., 2010).
Menurut beliau lagi, keinginan yang
paling asas manusia adalah keinginan fisiologi, seperti makanan, minuman,
tidur, dan oksigen. Maslow menjelaskan bahawa keinginan asas biasanya adalah
keutamaan atas semua keinginan lain. Sebagai contoh, orang-orang yang lapar
mesti mencari makanan dan pasti tidak meluangkan masa untuk melakukan sesuatu
yang lain sehingga mereka telah berpuas hati terhadap keinginan kelaparan
mereka. Apabila orang telah memenuhi semua keinginan fisiologi, mereka akan
berusaha untuk memenuhi peringkat keinginan mereka yang seterusnya. Ia terdiri
dari keinginan untuk keselamatan, seperti dari ancaman, dan mengelakkan
kesakitan. Selepas keinginan ini dipuaskan, mereka akan meneruskan kepada
keinginan kasih sayang dan perhubungan seperti berkawan dan bersosial dengan
masyarakat. Kemudian, mereka akan sampai kepada keinginan untuk harga diri,
seperti memperoleh prestij dan merasa pencapaian. Di puncak hierarki Maslow
adalah keinginan aktualisasi diri. Ini akan menunjukkan bahawa seseorang individu
tertentu telah mencapai potensi manusia sepenuhnya (Bogenfurst, A. A., Siew, W. H., & Mohamed, N. H., 2013).
ii. Cara memuaskan
keperluan autonomi anak
ii.i. Makna
autonomi
Dari segi bahasa menurut Kamus Dewan (2014) menyatakan
autonomi bermaksud pemerintahan sendiri, atau hak mengurus pemerintahan sendiri (Kamus Dewan, 2014). Manakala maksud dari
sudut psikologi pula menerangkan 3 definisi makna iaitu 1. Merujuk kepada kemampuan untuk berfungsi
secara bebas tanpa kawalan oleh orang lain. 2. Merujuk kepada keupayaan untuk
membuat keputusan secara bebas, untuk bertindak sebagai sumber kekuatan emosi
sendiri, dan untuk menguruskan tugas kehidupan seseorang tanpa bergantung
kepada orang lain untuk mendapatkan bantuan 3. Juga ditakrifkan sebagai keupayaan
untuk bersikap mandiri, untuk melakukan perkara-perkara dengan sendirinya (Psychology Glossary, 2017).
Berlainan pula istilah psikologi menurut Mohamad Zaki Samsudin (2015) makna autonomi
atau penentuan nasib sendiri adalah mengenai kebebasan memilih dan memutuskan.
Pakar psikologi hari ini percaya autonomi adalah kecenderungan semula jadi
manusia dan dikategorikan sebagai keperluan psikologi. Persepsi adalah penting,
kita perlu percaya bahawa kita adalah punca tindakan kita sendiri, bukan
ancaman, pujukan atau faktor luar yang lain. Dalam istilah akademik, ia dirujuk
sebagai “perasaan dalaman bertempat pada hubungan sebab dan akibat” (Reeve, 2005). Satu lagi persepsi penting ialah
persepsi untuk memilih. Autonomi hanya mungkin berlaku apabila ada nya pilihan (Mohamad Zaki Samsudin, 2015)
ii.ii. Memilih sama ada mewujudkan Persekitaran
Menyokong-Autonomi atau Persekitaran Mengawal-Autonomi atau kedua-duanya?
Autonomi boleh dibahagikan kepada dua persekitaran yang
berbeza:
a. Persekitaran menyokong-autonomi
- ditakrifkan sebagai persekitaran yang menggalakkan kita "menetapkan
matlamat kita sendiri, mengarahkan tingkah laku kita sendiri, memilih cara kita
sendiri untuk menyelesaikan masalah dan mengejar kepentingan dan nilai kita
sendiri" (Reeve, 2005).
b. Persekitaran mengawal-autonomi -
ditakrifkan sebagai persekitaran di mana kita terpaksa menerima dan mematuhi
peraturan-peraturan yang ketat (Mohamad Zaki
Samsudin, 2015).
Bagi menjawab soalan pada bahagian (ii) tugasan ini.
Melalui pengalaman, penulis gemar untuk mengaplikasikan kedua-dua cara autonomi
tersebut bagi memuaskan keperluan autonomi anak malah suka untuk merujuk kepada
cara yang dianjurkan oleh agama Islam. Sebagai contoh menurut Prof. Dr.
Huzaemah di dalam bukunya bertajuk Didik
Anak Gaya Rasulullah menerangkan “para ulama menyatakan, manusia melalui
empat fasa waktu dalam kehidupannya. Pembahagian fasa itu berlandaskan pada
kelayakan manusia dalam menerima dan melaksanakan kewajipannya” (Huzaemah, 2011). Antara fasa-fasa tersebut
ialah:
a) Fasa pertama
– adalah waktu anak belum lahir ke dunia iaitu sewaktu beliau masih berada
dalam rahim ibunya (0 tahun).
b) Fasa kedua
– bermula sejak bayi lahir ke dunia dan berakhir pada masa tamyiz atau mumaiyiz
iaitu kira-kira dalam usia tujuh tahun (1-7 tahun).
c) Fasa ketiga
– bermula dari usia tamyiz iaitu tujuh tahun sehingga dewasa (7-15 tahun).
d) Fasa keempat
– bermula dengan usia dewasa (15 atau 19 tahun dan ke atas).
Untuk peringkat Fasa Pertama (0 tahun), tidak ada amalan
khusus yang perlu dibuat oleh ibu bapa. Manakala isu autonomi belum timbul atau
dilaksanakan lagi. Cuma beberapa amalan
baik yang boleh difikirkan untuk bakal ibu contohnya pemberian makanan
bernutrisi yang tinggi bagi membantu tumbesaran janin yang baik. Selain itu,
amalan ritual seperti beribadat, membaca al-Quran atau bahan-bahan ilmiah lain
di galakkan untuk diamalkan. Menurut Dr.
Huzaemah “ janin tidak mempunyai kewajipan bagi memenuhi hak-hak orang lain.
Baginya hibah, sedekah, dan jual beli adalah tidak sah” (Huzaemah, 2011).
Pada peringkat Fasa Kedua (1-7 tahun), Menurut Dr.
Huzaemah pada fasa ini, manusia merdeka daripada pelbagai tuntutan. Mereka
secara mutlak perlu mendapatkan jaminan. Allah menetapkan orang lain
(waris/penjaga) bagi melaksanakan hak-haknya demi kemaslahatannya. Kewajipan
itu sendiri tidak menjadi sasaran. Apa yang menjadi sasaran adalah pelaksanaan
kewajipan secara sukarela ataupun dengan pilihan orang dewasa. Dalam fasa
kanak-kanak, manusia tidak layak dibebankan dengan tugas dan tanggungjawab
kerana fizikalnya masih lemah. Begitu juga dengan akal fikirannya yang masih
belum mampu memahami perintah Allah. Atas sebab itulah, Allah tidak menghendaki
kanak-kanak dibebankan dengan tugas dan kewajipan (Huzaemah, 2011). Oleh itu, pada fasa ini persekitaran menyokong-autonomi perlu diterapkan kepada anak-anak.
Mereka perlu diberi kebebasan untuk memilih sebagai contoh warna kesukaan,
objek dan bentuk permainan yang disukai selagi tidak berbahaya. Mereka juga
digalakkan untuk menulis, mewarna dan menconteng bagi menzahirkan kreativiti
dan imaginasi mereka tanpa apa-apa paksaan. Ibu bapa juga perlu menyediakan
banyak kertas dan pewarna untuk tujuan itu. Malah ibu bapa tidak perlu merasa
marah atau bimbang jika dinding rumah menjadi sasaran anak-anak kecil
menzahirkan ekspresi imaginasi mereka. Galakkan mereka lakukan aktiviti rutin
harian seperti mengemas katil sendiri, menggosok gigi sendiri, memilih pakaian
sendiri dan lain-lain lagi ingatkan mereka semula jika lupa melakukannya.
Untuk Fasa Ketiga pula, iaitu 7 tahun sehingga 15 tahun.
Menurut Dr. Huzaemah manusia tidak memiliki kelayakan melaksanakan syariat
(perintah agama) secara sempurna. Ini kerana, kelayakan itu memerlukan dua
kemampuan. Pertama, kemampuan ‘memahami perintah’ yang terbukti dengan adanya
akal. Kedua, kemampuan melaksanakan syariat dengan fizikal yang kuat. Dalam
fasa ini, manusia belum mencapai kesempurnaan akal dan fizikal. Kemampuan ini
akan terbentuk sedikit demi sedikit. Apa yang jelas dalam tempoh ini, manusia
mampu melaksanakan hak-haknya secara sempurna dan melaksanakan syariat yang
minimum kerana kemampuan akal yang masih lemah (Huzaemah,
2011). Oleh itu, persekitaran
mengawal-autonomi adalah paling sesuai dilakukan oleh ibu bapa. Pada fasa
ini proses pembelajaran yang aktif sedang berlaku. Penerapan disiplin dan moral
yang baik secara beransur-ansur adalah amat diperlukan anak-anak. Unsur-unsur
luaran negatif yang cuba menarik perhatian anak-anak perlu dibendung dan
dicegah dari awal. Ibu bapa perlu menunjukkan ketegasan tentang waktu
persekolahan, kerja rumah dan aktiviti sukan yang sihat. Ibu bapa juga perlu
memberi arahan yang jelas, jawapan yang jujur dan tidak berkompromi pada
perkara yang merosakkan masa hadapan anak-anak. Nabi Muhammad s.a.w pernah
berkata, “Perintahkan anak-anak mu
mendirikan solat pada usia tujuh tahun. Sekiranya mereka masih enggan
mengerjakan solat pada usia sepuluh tahun, pukul lah mereka dan pisahkan lah
mereka di tempat tidur” (Huzaemah, 2011). Dalam hal ini, pukulan yang
dimaksudkan hadis itu hanyalah bertujuan mendidik dan kanak-kanak berhak
menerima didikan itu demi kebaikan mereka sendiri. Manakala tempoh perintah
solat dan hukuman tersebut tidaklah dilakukan serentak pada umur yang sama (7
tahun). Di mana tempoh pengecualian hukuman ditangguh selama 2 tahun. Pada umur
8 dan 9 tahun adalah tempoh di mana anak-anak perlu diajar cara ibadah atau
pelajaran yang betul sedikit demi sedikit sehingga mereka mampu melakukan
sendiri tanpa pengawasan. Ibu bapa juga digalakkan memberikan ganjaran seperti
hadiah sebagai motivasi kepada anak-anak setelah berjaya melakukannya dengan
baik.
Akhir sekali Fasa Keempat (>15 tahun). Menurut Dr.
Huzaemah dalam tempoh ini, mereka dianggap memiliki kelayakan menerima tugas
dan berkemampuan melaksanakan tugas dengan sempurna. Mereka perlu menjalankan
semua ketentuan syarak seperti perlu beriman, mengerjakan ibadah, bermasyarakat
dengan baik dan lain-lain lagi. Mereka diakui sah untuk melakukan akad atau
transaksi dan semua tindakan yang berhubungan dengan syariat serta
akibat-akibatnya. Mereka berhak menerima segala manfaat daripada perbuatan
baiknya. Mereka juga wajib dan berhak dituntut secara sempurna dalam semua
perbuatannya yang salah. Mereka boleh menerima hukuman apabila melakukan
sesuatu yang mewajibkan hukuman kecuali ada tanda-tanda ataupun bukti yang
menunjukkan kelemahan, kebodohan dan gila (Huzaemah,
2011). Pada fasa ini, ibu bapa perlu mewujudkan persekitaran menyokong-autonomi semula. Anak-anak diberikan
kebebasan dalam tindakan mereka. Ibu bapa juga digalakkan untuk lebih
berkomunikasi, bertukar pendapat dan mendengar luahan hati anak-anak mereka.
Ibu bapa juga boleh bertindak sebagai pendorong, motivator atau pemandu arah
untuk membina kerjaya masa hadapan anak-anak yang lebih cerah. Jika anak-anak
tersilap langkah ibu bapa tidak perlu menghukum cukup sekadar nasihat untuk
mereka berubah. Jika tiada perubahan berlaku, ibu bapa perlu merujuk kepada
mereka yang pakar (kaunselor) atau pihak yang berwajib (pihak berkuasa) untuk
khidmat nasihat perundangan.
iii. Cara memuaskan
keperluan kompetensi di tempat kerja
iii.i. Makna kompetensi
Dari segi bahasa kompetensi bermaksud kecekapan (Kamus Dewan, 2014). Manakala makna dari sudut
psikologi pula kompetensi merujuk kepada evident (bukti) yang boleh dibezakan
dengan yang tidak (Psychology Glossary, 2017).
Dari perspektif akademik, kecekapan ditakrifkan sebagai "keperluan
psikologi yang memberikan sumber motivasi untuk menguasai cabaran yang
optimum" (Reeve, 2005).
iii.ii.
Aliran dan cabaran di tempat kerja
Cabaran terbaik untuk memenuhi keperluan kompetensi
adalah cabaran yang optimum - satu cabaran yang tidak terlalu mudah atau
terlalu sukar (mudah atau tidak sesuatu cabaran itu adalah satu yang
subjektif). Sesuatu yang mudah untuk seseorang tidak semestinya mudah untuk
orang lain. Oleh itu, adalah penting kita menyedari kebolehan sendiri, supaya
dapat mencari cabaran yang sesuai dengan keadaan peribadi kita.
Jika cabaran yang dihadapi terlalu mudah, kita akan
cepat bosan dan jika cabaran itu terlalu sukar, kita akan mula menjadi takut
dan cemas. Walau bagaimanapun, jika cabaran itu optimum, kita akan mengalami
tahap keseronokan yang tinggi dan mendorong kita mengulangi dan meningkatkan
prestasi kita. Keseronokan yang kita rasakan ini disebut sebagai aliran oleh
seorang ahli psikologi Rusia, Mihaly Csikszentmihalyi (Mohamad Zaki Samsudin, 2015).
Menurut Reeve (2005), aliran adalah "keadaan
tumpuan yang melibatkan penyerapan holistik dalam suatu aktiviti yang berlaku
apabila seseorang menggunakan kemahirannya untuk mengatasi beberapa
cabaran". Apakah pengalaman aliran sebenarnya, bayangkan anda sedang
melakukan sesuatu yang anda suka. Sekiranya anda seorang yang menyukai bola
sepak, fikirkan semula berapa banyak masa yang anda habiskan untuk terus
menerus berlatih. Adakah anda ingat penat atau bosan? Adakah minda anda
bersiar-siar di tempat lain atau benar-benar menumpukan pada latihan?
Kemungkinan besar, anda tidak berasa letih atau bosan
sama sekali, dan fikiran sepenuhnya tertumpu pada aktiviti yang sedang anda
lakukan. Itulah apa yang ada dalam aliran: minda dan badan terlibat sama
sekali, dengan apa yang dilakukan dan mengalami nya apabila melakukan sesuatu
yang menawarkan cabaran yang optimum, seterusnya memenuhi keperluan untuk
kompetensi anda.
Rajah 2 menunjukkan contoh model aliran yang boleh
digunakan untuk mengukur tahap kemahiran dan cabaran yang dihadapi.
Rajah 2: Model Aliran
Sumber: Adaptasi dari www.ebl.org/flow_original.gif
Bagaimanakah maklumat ini membantu untuk memotivasikan
diri dan orang lain? Pertama sekali, kemahiran dan kebolehan mesti diketahui,
dan kemudian cabaran yang paling sesuai dengan kebolehan ini perlu dicari.
Begitu juga dengan memotivasikan orang lain.
Sekiranya anda seorang penyelia, anda tidak sepatutnya
memberikan tugasan yang terlalu mudah atau terlalu sukar. Ia mestilah pada
tahap yang optimum supaya pekerja akan menikmati tugasan, yang pada hakikatnya
membuat mereka berharap untuk belajar lebih banyak dan mengambil lebih banyak
tugasan pada masa hadapan. Sekiranya anda seorang pegawai atasan dalam sesebuah
organisasi, anda perlu mengawal selia tugas orang bawahan anda yang sesuai
dengan tahap kebolehan yang berbeza. Jika tugas yang diberikan adalah optimum,
mereka akan menikmati kerja dan merasa lebih bermotivasi untuk menyumbang
kepada organisasi.
iii.iii Maklum balas Prestasi.
Pelbagai cabaran yang kita hadapi akan menjadi tidak
bermakna tanpa sebarang maklum balas. Bayangkan pelajar di sekolah mengambil
peperiksaan selepas peperiksaan tetapi tidak pernah menerima sebarang
keputusan; Bagaimanakah mereka tahu betapa baik atau buruknya apa yang mereka
lakukan? Oleh itu, maklum balas adalah sangat penting bagi mengetahui tahap
prestasi semasa kita.
Apakah sumber maklum balas? Menurut Reeve (2005),
terdapat empat sumber maklum balas yang berbeza seperti yang ditunjukkan dalam
Rajah 3. Melalui Rajah di bawah juga, ia dapat membantu memberi panduan kepada
kita mengekalkan atau meningkatkan
kompetensi yang telah ditetapkan.
Rajah 3: Sumber Maklum Balas
Sumber: Mohamad Zaki Samsudin (2015)
(a) Tugas
itu Sendiri (The Task Itself ) - Gred atau markah yang diterima dalam
peperiksaan adalah contoh maklum balas yang datang dari tugas itu sendiri.
Dalam bidang sukan pula, pingat dan trofi yang anda menangi juga maklum balas
dari tugas itu sendiri.
(b) Perbandingan
Pertunjukan Masa Lalu dan Hadapan (Comparisons of Past and Present Performances
) - Perbandingan antara prestasi masa lalu dan sekarang boleh dikatakan sebagai
sumber motivasi yang sangat berharga. Dari sini, seseorang akan tahu sama ada
dia telah bertambah baik atau melakukan lebih buruk dari sebelum itu.
(c) Perbandingan
dengan Prestasi orang lain (Comparisons with the Performance of others) -
Perbandingan dengan prestasi persembahan orang lain adalah penting untuk
menunjukkan di mana tahap kita berdiri sekarang. Untuk menerima gred B dalam
mata pelajaran, mungkin tidak menunjukkan sesuatu yang luar biasa. Walau
bagaimanapun, jika semua orang di kelas menerima gred C dan D, bermakna gred
yang anda terima adalah pencapaian sebenarnya.
(d) Penilaian
Orang Lain (The Evaluation of Others) -
Sesuatu yang kecil seperti kata-kata pujian dari ibu bapa, guru atau majikan
anda, boleh menjadi penting untuk meningkatkan aras kecekapan anda (Mohamad Zaki Samsudin, 2015).
Kesimpulan
Kesimpulannya melalui tugasan yang diberi ini penulis
lebih memahami keperluan psikologi dan bagaimana memuaskan keperluan tersebut.
Melalui tugasan ini juga definisi keperluan psikologi, autonomi dan kompetensi
dapat penulis fahami dan membezakannya dari sudut bahasa dan perspektif
psikologi.
Tugas untuk menjadi ibu bapa yang baik sehingga
dicontohi oleh anak-anak adalah sukar dan mencabar kini. Melalui pembelajaran
untuk memuaskan keperluan psikologi anak-anak seperti menyediakan persekitaran
autonomi yang sesuai, dapat menjadi langkah awal dan panduan yang berguna
menjadi ibu bapa yang baik. Memuaskan keperluan autonomi anak-anak juga,
perlulah dilakukan dengan hati-hati dan penuh tanggungjawab. Beberapa fasa umur
anak perlu diikuti dan difahami agar anak-anak tidak terkejut dan cemas dengan
perubahan yang dilakukan. Setiap peringkat tumbesaran anak-anak perlulah
diikuti dan diubah sedikit demi sedikit. Ibu bapa yang cemerlang pasti akan
membuatkan anak-anak mudah didampingi, malah ibu bapa lah kawan yang terbaik
untuk mereka berkongsi segala apa permasalahan yang melanda.
Manakala memuaskan kompetensi di tempat kerja, sesuatu
hal yang lain pula. Walaupun ia sebahagian daripada keperluan psikologi, ia
perlu diseimbangkan dengan perihal di rumah dan tempat kerja. Kompetensi adalah
sesuatu yang baik untuk menilai setakat mana tahap pencapaian cemerlang kita di
tempat kerja. Pekerja yang cemerlang dan berjaya adalah mereka yang seimbang
dan dapat mengekalkan kompetensi yang konsisten. Bagi seorang majikan pula,
mengekalkan kompetensi organisasi dan kaki tangan adalah dua perkara yang
sangat penting. Tanpa peningkatan kedua-dua belah pihak sudah pasti akan
menyukarkan pihak majikan untuk mencapai tahap KPI yang telah ditetapkan oleh
organisasi.
Akhir sekali, untuk menjadi seorang manusia yang
sempurna, kaya-raya dan lengkap serba serbi secara tiba-tiba adalah agak
mustahil. Tetapi dengan memiliki motivasi bagi memenuhi keperluan psikologi
diri sendiri ia tidaklah begitu sukar. Matlamat hidup perlulah kita tetapkan
dari sekarang, supaya perlahan-lahan tahap pencapaian keperluan psikologi kita
dapat direalisasikan dan sedikit demi sedikit kita menuju kepada kecemerlangan
dan kesempurnaan yang kita impikan.
(2,973 Patah Perkataan)
.
Apendiks
Rujukan:
Bogenfurst, A. A., Siew, W. H., &
Mohamed, N. H. (2013). ABPG1103 Pengenalan Psikoogi. Kuala Lumpur: Open
University Malaysia.
Gagnon, D. (2010). Getting your
psychological needs met. Retrieved 2017, from montrealcbtpsychologist:
http://www.montrealcbtpsychologist.com/userfiles/373150/file/Getting_Your_Psychological_Needs_Met.pdf
Huffman, K., Vernoy, M., & Vernoy, J.
(1997). Psychology in action (4th ed.). New York, US.: John Wiley and
Sons Inc.
Huzaemah. (2011). Didik Anak Gaya
Rasulullah (2nd ed.). Kuala Lumpur: PTS Millennia Sdn. Bhd.
Kamus Dewan. (2014). Autonomi (4th
ed.). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Dewan. (2014). Keperluan (4th
ed.). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Dewan. (2014). Kompetensi (4th
ed.). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Dewan. (2014). Psikologi (4th
ed.). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohamad Zaki Samsudin. (2015). ABPK2103
Motivation (2nd ed.). Kuala Lumpur: Open University Malaysia.
Psychology Glossary. (2017). autonomy.
Retrieved June 30, 2017, from Pschology Glossary web site: https://www.psychology-lexicon.com/cms/glossary/34-glossary-a/67-autonomy.html
Psychology Glossary. (2017). Competency.
Retrieved June 30, 2017, from
https://www.psychology-lexicon.com/cms/glossary/36-glossary-c/8726-competency.html
Reeve, J. M. (2005). Understanding motivation
and emotion. New York: John Wiley & Sons.
Tal Ben-Shahar. (2002). The Question of
Happiness: On Finding Meaning, Pleasure, and the Ultimate currency.
Lincoln, USA: iUniverse, Inc.
Weinroth, J. D. (2010). Your Money: The
Missing Manual. California, US: O'Reilly Media, Inc.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan